Z POPELA
Dvě sousedské rodiny donuceny žít pod jednou střechou. Zatímco z jednoho bytu ještě doutná, jeho obyvatelé svým nastěhováním k sousedům pomalu rozdmýchají dosud poklidný život. A v popelu se skrývá nepříjemné tajemství... Přihořívá!
Manda
je po celou dobu hry na scéně. Buďto na jednom místě, nebo během obrazů
přechází, ale je tam neustále a neustále hledí do svého telefonu.
Od
chvíle, kdy se na scéně objeví Kryštof, i on zůstává na jevišti až do konce,
ale nehledí do telefonu.
Oba
jsou apatičtí – každý však z jiných důvodů.
Ani
jeden z nich nereaguje na okolní dění; oživují jen tehdy, kdy jsou ve
scénáři.
Prolog
Obývák.
Na gauči sedí Manda Marasová, civí do mobilu a něco po něm hmatá… Po chvilce
projde Marek, její otec.
MAREK Ztratila
se mi lodní stěžeň!
MANDA Uh-uh.
MAREK Mando,
neviděla jsi mou lodní stěžeň?
MANDA Ty
jo.
MAREK Mando?
MANDA Fakt,
jo?
MAREK Mando,
posloucháš mě?
MANDA (probere se) Co je?
MAREK Ztratil
jsem lodní stěžeň!
MANDA (ironicky) Asi ti ho vzalo rozbouřené
moře…
MAREK Raději
si zase přilep čelo k tomu displeji, ty chytrá.
MANDA Tati, nikdo neskládá modely
v lahvích.
MAREK No a co? Tvoje maminka dělá jógu a já
nesmím dělat něco svýho?
MANDA Jenomže jóga není divná.
MAREK Kdybych si začal strkat nohy za hlavu,
vsadím se, že by ti to divný přišlo. A neměla už být doma?
Ozve se tlumené hlučné povykování a podivné
rány. Za chvíli přiběhne Marie, lapá po dechu, ukazuje do portálu, „k
sousedům“.
První
obraz
Na scénu nastupují Marasovi a za nimi Kalinovi.
Všichni Kalinovi na sobě mají krásný oděv, protože se akorát vraceli
z divadla. Působí však strhaně a vyčerpaně.
KLÁRA (zakašle) Všechno je pryč, všechno,
všechno shořelo, i ta pitomá kočka!
Karel zarytě mlčí. Marek přinese Karlovi
lahev piva, ten si ji neochotně vezme a napije se. Tvář mu zkřiví potlačovaný
výraz znechucení.
KLÁRA Celý byt obrácený v prach!
Marie drží Kláru a snaží se ji uklidnit.
MARIE Omlouvám se… kdybych vás nezdržela
před barákem, nemuselo to takhle dopadnout…
KLÁRA Stojíme před panelákem, povídáme si a
najednou zahlédneme, jak z našich oken šlehají plameny…
MANDA Ví už, co se stalo?
KRYŠTOF Stěží, teď teprve uhasili požár.
MANDA A tebe nenapadá, co se mohlo stát?
MARIE Hlavně,
že vy jste v pořádku, Klárko.
KLÁRA Já si ještě v tom divadle neustále
říkala… nezapomněla jsem vypnout žehličku?
MARIE To já si myslím vždycky, určitě se nic
takového nestalo.
KLÁRA Všechno shořelo… (zakašle) Kde budeme bydlet, Marie? (zoufale) Kde?
KAREL (rozhořčeně)
Jak?
KRYŠTOF (apaticky)
Proč?
KLÁRA Celý byt na popel, i ta kočka…
Všechno… (zakašle)
KAREL Kláro, nemůžeme k tvým rodičům?
KLÁRA I ta pitomá Manda shořela…
MANDA Cože?
KRYŠTOF Manda, Mando. Naše kočka, Manda.
MARIE Klárko,
Kája se tě ptá, co tví rodiče? Nemůžete k nim?
KLÁRA Co? Tam? To nejde… vždyť mají jen
garsonku… Táta je nemocný, jen bychom se tam pletli pod nohy…
KAREL Holt půjdeme do penzionu… Stejně
musíme zítra zajít do pojišťovny… Nebo, já nevím, na policajty?
KLÁRA (zoufale)
Pojišťovna?
KAREL (rozhořčeně)
Policajti?
KRYŠTOF (apaticky)
Hasiči?
MAREK Ale
nikam nepůjdete – Maruško, snad tu máme nějaký ty spacáky ještě, ne?
MARIE Určitě,
myslím, že jsou ve sklepě.
MAREK Skočím
tam pro ně.
MARIE Klárko, ty můžeš spát dneska na gauči
a kluci se vyspí ve spacácích.
Marek odejde.
MANDA Přinesu nějaký polštáře, ať nespíte na
tvrdým.
Manda odběhne. Klára zakašle.
MARIE Klárko,
chceš přinést vodu?
KRYŠTOF Mamka
se nadýchala strašně kouře, chtěla zachránit kočku…
KLÁRA Všechno
je pryč…
Marie odejde. Kalinovi se posadí na gauč.
KLÁRA …
i ta pitomá kočka.
Druhý
obraz
Kuchyň. Marie a Kryštof sedí u stolu. Vchází
Klára.
MARIE Dobré
ráno. Jak se cítíš? (jde obejmout Kláru)
KLÁRA Jako
vyuzená. Kryštofe, ty už seš vzhůru?
KRYŠTOF Nemohl
jsem spát. Mluvilas ze spaní. Volala jsi furt „čičí“.
KLÁRA Počkat,
Maruško, co tu děláš?
MARIE Volala
jsem do práce, vzala jsem si volno…
KLÁRA Ne, ne, ne… (zakašle) V žádném případě. Nechci, abys měla kvůli mně
nepříjemnosti.
MARIE Nic nechci slyšet! Sedni si, udělám ti
kávu.
KLÁRA (posadí
se) Brzo se odsud sbalíme, neboj. Nechceme vás obtěžovat…
MARIE Vždyť nic nemáš, nemáte ani co na
sebe.
Klára se stáhne.
MARIE Klárko,
promiň, nemyslela jsem to tak, jen jsem chtěla říct, že…
KLÁRA Já
vím, Maruško. To je dobrý. (pateticky) Jsme
vám vděční.
Marie položí před Kláru šálek s kávou.
KRYŠTOF Táta ještě spí?
KLÁRA Jako zabitý. (upije kávy, ale vzápětí jí vyplivne zpátky)
MARIE Klárko, promiň, já úplně zapomněla, že
ty vlastně nesladíš! (vezme šálek a
nalije ji novou kávu)
KLÁRA To nic, děkuju… (upřímně) Jsme vám vděční.
Marie položí před Kláru nový šálek. Vchází
Karel.
KAREL Ráno.
MARIE Ahoj, Kájo.
KLÁRA Kájo, akorát jsme se bavili, co budeme
dělat?
KAREL Nevím, nikdy jsem ještě nevyhořel.
Nejspíš bychom měli zajít do pojišťovny.
KLÁRA (zakašle)
Policajti?
KRYŠTOF Hasiči?
KLÁRA Kdoví!
KAREL Uklidni
se, Kláro. S Kryštofem to dneska obejdeme.
MARIE Kluci,
já vám to oblečení aspoň přeperu, vždyť jste v tom i spali…
Karel a Marie odchází.
KRYŠTOF Skočím
se ještě podívat vedle do bytu, jak to tam vypadá…
KLÁRA Tam
já už nikdy nevkročím.
KRYŠTOF (v rozpacích) Mami?
KLÁRA No?
KRYŠTOF Včera,
to s Mandou… Já…
KLÁRA Manda
zhubla, nezdá se ti? Moc jí to sluší.
KRYŠTOF Ale
ne, já myslím Mandu, naši Mandu, kočku…
KLÁRA (mlčí)
KRYŠTOF Mami?
Klára neodpoví. Kryštof se posadí na okraj
scény. Klára upije kávy. Ušklíbne se, očividně jí nechutná. Kryštof promlouvá
k Mandě, ta je zabraná do mobilu a nevšímá si ho.
KRYŠTOF Mando?...
Mando? Mando?!
Kryštof vytáhne mobil, začne něco psát.
Mandě se rozzáří obličej, chvíli si píší. Kryštof pak přestane a schová mobil.
Manda znervózní a pak pohlédne na Kryštofa.
MANDA Kryštofe,
proč neodepisuješ?
Druhý
obraz
V kuchyni je Marie a přichází Marek.
MAREK Ahoj Maruško (políbí Marii na tvář a podívá se na stůl)… kde je večeře?
MARIE Bavila jsem se s Klárou, oni
večeří až v sedm kvůli Karlovi, on chodívá z práce pozdě domů.
MAREK No, ale já se vracím už ve čtyři…
Vchází Manda.
MANDA Tati!
MAREK Co?
MANDA Vyhořel jim byt!
MAREK (lehce,
až pobaveně) Celá domácnost je vzhůru nohama…
MANDA Ano, Marasovi jednou večeří později a
Kalinům vyhořel byt, ale to domácnost Marasů je vzhůru nohama…
MAREK Kde vlastně jsou?
Ozve se otevření dveří.
MARIE My
o vlku...
MAREK Oni
mají klíč?
MARIE Půjčila
jsem jim ten svůj.
Do kuchyně vtrhne rozezlený Karel, za ním
zoufalá Klára a za ní zamlklý Kryštof. Následuje je znuděný, otrávený Byrokrat.
BYROK (Znechuceně
se rozhlédne) Máte pravdu, vypadá to tu příšerně.
KAREL Náš
byt je vedle. Tady jsme u sousedů.
BYROK Aha.
Jak vidím, žijete si momentálně nadstandartně…
KAREL Spíme
ve spacácích.
BYROK To
utuží charakter… Pojďme tedy do bytu.
Kryštof s Byrokratem se odeberou do
vyhořelého bytu…
KAREL Zatraceně!
KLÁRA Prý
podezřelé okolnosti! Podezřelé okolnosti!
MARIE Co
se stalo?
KLÁRA Co si teď počneme? Celý den dokola –
policajti, hasiči, pojišťovna, banka, hasiči, banka, úřad, banka, banka, banka,
policajti, pojišťovna, úřad, policajti, hasiči – a nakonec nic…
MARIE Stojí
mi voda na kávu, dáš si?
KLÁRA Já
nám ji udělám…
MAREK Však
tu ještě můžete zůstat, než se to nějak začne hýbat.
KAREL Ále, mě to tak vytáčí… Člověk se
dostane do problémů a nikdo mu nepomůže… Krom vás! Ale vás já už ani nepočítám!
U vás je to samozřejmost!
KLÁRA (se
samozřejmostí) Jsme vám vděční.
Klára položí kávu na stolek. Marie upije,
ale okamžitě kávu vyplivne zpátky.
KLÁRA Ach,
já pitomá! Vždyť vy sladíte… Omlouvám se…
MARIE To
nic, posaď se.
KLÁRA Já jsem jen zvyklá, víš, (zakašle) na svou kávu, uklidňuje mě to.
(S ještě větší samozřejmostí) Jsme
vám vděční.
Vrací se Kryštof s Byrokratem, přichází
i Manda.
BYROK Uuuuuuuuuuh….
Takže…. Takže tak. Uhhhh… Ozveme se vám.
KAREL Kdy?
BYROK Brzy. Nejprve se musí podat hlášení,
pak musíme počkat na zprávu o zdroji požáru, pak se musí vyplnit žádost o vyplacení
pojistky, předtím se však musí podat žádost o žádost vyplacení pojistky, což
může taky chvíli trvat… A to všechno za předpokladu, že se neobjeví podezření
na podezřelé okolnosti, což se v tomto případě… (podívá se do papírů)… stalo, takže ještě musíme podat zprávu o
podezřelých okolnostech, což zdrží proces vyplacení pojistky, neboť se musí
zpráva o podezřelých okolnostech společně se zprávou o zdroji požáru poslat na
magistrát do Prahy, kde nám to snad do čtyř dnů či čtyř měsíců schválí a pak
pošlou zpátky. Navíc kvůli addendu bruselské vyhlášky o vyplácení pojistek ze
škod z lidské nedbalosti minulého roku musíme řešit i škodlivý dopad na
přírodní prostředí, jinak bychom při návštěvě bruselských revizorů, jež by tyto
odchylky od bruselských klauzul odhalili, mohli přijít o dotace z EU…
Takže, brzy. (odejde)
KLÁRA My
skončíme na ulici! (zakašle)
MANDA Teto,
uklidni se. Na ulici neskončíte!
MAREK Vždyť o nic nejde, prostě tu ještě pár
dní zůstanete.
KAREL Říkali, že to může trvat klidně i čtyři
měsíce! A to jen ta Praha!
MAREK No… tak tu holt zůstanete… delší dobu.
Chvíli je ticho. Karel pozorně sleduje
Marka.
KAREL Ne, to nejde, slyším, jak se zdráháš…
ale já to chápu, no…
MANDA Tátu to jen překvapilo, nic víc!
MAREK Jo, jen mě udivilo, že to trvá tak
dlouho… samozřejmě, že můžete zůstat.
KAREL Ne,
stejně už mám pocit, že vás zneužíváme…
MANDA Strejdo, vůbec ne! Naopak, můžete si
vzít můj pokoj, ať máte nějaké soukromí. Já budu spát na gauči. Mám velkou
postel, na tu se nějak namačkáte i s tetou.
KLÁRA Mando, neblázni! To ne, to bychom
nebyli kamarádi! Už teď pro nás děláte tolik – (jakoby přesvědčujíc) jsme vám vděční!
MANDA Chci, abyste tam spali.
Chvíli je ticho. Marie a Marek se zdráhají.
KRYŠTOF Ten gauč mámě neprospívá, jak má ten kašel.
KLÁRA Ale
Kryštofe, vždyť to není… (zakašle)…
vůbec pravda!
KRYŠTOF Navíc furt mluvíš ze spaní… My s tátou
se takhle aspoň vyspíme. Je správný, že nám chceš takhle pomoct, Mando.
KLÁRA (téměř lakonicky) Jsme vám vděční.
Třetí obraz
Marie sedí v kuchyni a pije
kávu. Vchází Karel. Na druhé straně jeviště sedí u pracovního stolu
v ložnici Marek a skládá loď v lahvi. Vchází Klára. Obě scény se
odvíjí paralelně.
KAREL Nemáš něco na žaludek…
MARIE Co se děje, Karle?
KAREL Není mi dobře, už od rána…
KLÁRA Že na to máš trpělivost, Marku!
MAREK Klárko, fuj, to jsem se lekl…
KLÁRA Promiň! Nechtěla jsem.
MARIE Nějaké zprávy z pojišťovny?
KAREL Nic… Koukal jsem, že Marek ještě furt
skládá ty svoje lodě?
MARIE (smích)
No jo.
KLÁRA Karel si myslí, že seš jako malej.
MAREK (smích)
To neslyším poprvé.
KLÁRA (nevnímá)
Kdyby měl taky něco takovýho a nechodil furt do hospody.
MARIE Nechceš něco na ten žaludek?
KAREL Projdu kolem vaší ložnice a vidím
všechny ty hračičky jak je tam má vystavený na poličkách… A já nemám ani ty
poličky…
Marie rozpačitě upije kávy.
KAREL Zatímco si on skládá pinzetou koráby,
já šmátrám pinzetou v peněžence.
KLÁRA (zamyšleně)
Je zvláštní vidět, že hned vedle našeho vyhořelýho bytu život pokračuje
beze změny.
KAREL Pečlivě, jednu součástku po druhé…
Dokud nevytvoří něco tak nesmyslnýho a zbytečnýho…
KLÁRA Ten řád a čas a úsilí, vše naložené do
malé lahve… Tak krásný a složitý.
KAREL A přitom tak křehký, stačí jen
ťuknout, upustit, zakopnout…
KLÁRA Všechno je ztracený.
Karel s Klárou přistoupí každý z jedné
strany ke gauči uprostřed scény. Nevidí se.
MARIE/MAREK (synchronně)
Karle? / Kláro?
Karel začne do gauče vztekle kopat a bušit
pěstmi, je frustrovaný a běsní. Klára hystericky drápe a škrábe, v zoufalství
tahá za opěradlo, visí se na něm a se vzlykotem se válí po gauči, dupe a tluče.
KAREL Omlouvám
se.
KLÁRA Já
nechtěla…
Marek nemotorně obejme Kláru.
MARIE To
nic.
MAREK Já
to chápu.
KAREL (bez patosu) Kde bychom bez tebe byli,
Marie.
MARIE Vždyť
jsme sousedi.
Karel chytí Marii neohrabaně za ruku, ta se
mu vyvlékne.
MARIE Zbláznil ses! Copak jsi zapomněl? Jóga
už je skutečně jóga a ty už skutečně chodíš na pivo!
KAREL Nikdy mi nechutnalo, je hořký. Stejně
ho všichni pijou ze zvyklosti, tváří se, že jim chutná, přitom je to taková
břečka. A teď ho piju taky, jo, ale pokaždý když si nechám jedno natočit,
vzpomínám na to, co jsem dřív měl místo něj. To bylo sladký. A tak piju ten
hořkej hnus a sladce vzpomínám a ve výsledku mají ty večery takovou
hořkosladkou pachuť.
MARIE (váhá,
je v rozpacích)
KLÁRA Vždyť toho zas tolik nechci! Nebo ano? (brečí Markovi do trika)
MAREK (v
rozpacích) To bude… To bude v pořádku. Pojď si lehnout… (odvede Kláru)
KAREL Marie, podívej se na mě. Já už nic
nemám, chápeš to? Nic.
MARIE Takže ti dlužím samu sebe? Nebuď
směšnej, Karle.
Vchází Manda. Oba dospělí zrozpačití.
KAREL … Jdu se projít… Cítím se hrozně.
MARIE Chceš něco na ten žaludek?
KAREL Ne. A omlouvám se, Marie.
MARIE Nic si z toho nedělej.
Rozhostí se ticho. Manda zvedne zrak a
podívá se na matku. Ta se na ni nejistě usměje širokým, falešným úsměvem.
MANDA (kouká
se do mobilu) Přišel ten týpek z úřadu.
MARIE Dobře, Mando.
Manda vypadá, že chce něco říct, pak ale
odejde. Marie si nasype do kávy čtyři lžičky cukru.
BYROK Paní Marasová! Kde je pan Maras?
MARIE Asi v ložnici… skočím pro něj. (odejde)
Byrokrat následuje Marii do obýváku ke
gauči. Marie s Markem postávají a nejistě hledí na Byrokrata.
BYROK Paní a pane Marasovi! Mrzí mě, že nevycházíte
vstříc požadavkům svých spolubydlících! Jsem zklamán. Měli jsme od vás taková
očekávání…
MARIE Spolubydlících?
MAREK Požadavky? Jaké požadavky?
BYROK (vytáhne
dopis) Cituji: „Vážený pane! Gauč Marasových je nepříjemně umístěn na
severní stranu a častý průvan, jenž domem vane, pak způsobuje, že nám při
posezení profukuje ušima. P.S.: Má manželka navíc tvrdí, že gauč narušuje
plynutí feng shui v místnosti, což jí způsobuje velký stres.“
MARIE Ale o tom my nic nevíme!
MAREK Oni si u vás stěžují?
BYROK To není stížnost, nýbrž komunikace,
drahý pane, komunikace s klienty je důležitá! Komunikace, restrukturalizace,
revitalizace.
Byrokrat se postaví doprostřed scény a začne
mluvit na Kryštofa a Mandu.
BYROK Musíte myslet na to, jak prostředí
ovlivňuje vaše děti, naši budoucnost. Podívejte se tady na Mandu. Má
v životě tolik příležitostí, tolik možností, jako žádná generace před ní.
Mando, dovolte otázku do ankety – jste šťastná?
MANDA (znuděně)
Jo.
BYROK Samozřejmě, že je. Má všechno, nač si
vzpomene. Je materiálně zajištěná. A co vy, Kryštofe, jste šťastný?
KRYŠTOF Co je to za otázku?
BYROK Chudák mladík ani neví, jak by
odpověděl. Není šťastný, protože se tu necítí být jako doma. Mando, co uděláte,
aby se tu cítil Kryštof lépe?
MANDA (zamyslí
se) Chceš můj mobil?
BYROK První gesto – gesto materialismu! Ale
to nestačí. Mando, obejměte Kryštofa.
Manda vstane a velmi nemotorně obejme
Kryštofa, který se od ní snaží odtáhnout.
BYROK Druhé
gesto – gesto lásky.
Čím více se Kryštof vzpouzí, tím více jej
Manda mačká.
MANDA Nebraň
se, Kryštofe, bude ti líp.
Kryštof to vzdá a uvolní se.
BYROK Děkuji, slečno Mando. (Manda se vrátí na místo) A poslední,
třetí gesto – gesto kompromisu.
Byrokrat začne šoupat s gaučem a
ostatním nábytkem. Marie
s Markem se začnou vybavovat a chtějí jít k sobě. Byrokrat je
ignoruje, věnuje se stěhování, nicméně neustále jim staví do cesty židle, stoly
i gauč.
MARIE Marku!
Tohle nemůže pokračovat!
MAREK Vždyť
o nic nejde… Je to jen dočasné!
MARIE Dočasně
trvalé a trvale dočasné!?
MAREK Nebuď
taková! Jsou to naši sousedé!
MARIE Asi
jo, neměla bych být asi taková, jsou to naši přátelé!
MAREK Tak
jak – sousedi nebo přátelé?!
MARIE Marku!!
MAREK Marie?!
Byrokrat posune gauč doprostřed scény, aby
stál na šířku k hledišti, jako zeď mezi kuchyní – Marií – a ložnicí –
Markem. Byrokrat odejde. Vejde Klára, je v lepší náladě. Přehopsne přes
opěradlo a posadí se na gauč. Marek odejde.
KLÁRA Maruško!
Uděláme si kávičku?
Marie zmateně přikývne a postaví na kávu.
Něco zmateně hledá.
MARIE Nemůžu
najít cukr do kávy.
KLÁRA Já
pitomá ho určitě někam zašprajcla…
MARIE Dám
si to s mlíkem…
KLÁRA Je
ti něco?
MARIE Ale
nic.
KLÁRA To
můj kašel v noci, co? Nevyspala ses.
MARIE Ne,
ne…
KLÁRA To je tou Mandinou postelí. Na ní se
nedá spát, je strašně tvrdá. Vůbec mi to nesvědčí… Ale já si zvyknu… co mi
zbývá…
Ozve se ťukání. Marie odchází a vrací se
s Hanou. Ta je jako smršť; cupitá energicky po místnosti, bere věci
z místa a vrací je na jiné, vše okoukává, ohmatává a neustále něco pindá.
HANA Mno hezoučké no moc
hezoučké!... Takové až éterické to tu je najednou, prosluněné, ne, bobe?... (všimne si Kláry) Klárko, bobe!
KLÁRA Hani!
(zakašle)
MARIE Hanko,
dáš si kávu?
HANA No
o tom neuvažuj, bobe. (na Kláru) Tak,
bobe, povídej.
KLÁRA Je
to hrůza!
HANA Bobe,
vařila jsem teď buchtu a spálila jsem ji! Vím úplně, jak se cítíš. Ještě že
máte tak skvělý sousedy, bobe!
KLÁRA (znuděně) Jsme jim vděční.
Marie položí kávy k Haně. Ti okamžitě
upijí, ale vzápětí zkřiví obličej.
HANA No
bobe? Co cukříček, ten by nebyl, bobe?
MARIE Hanko,
můžu ti dát mlíko, cukr nemůžu najít…
Klára se plácne do čela a pobaveně se
zasměje. Pak s úsměvem přejde k Marii, a z nějakého absurdního
místa vytáhne cukřenku.
KLÁRA Tady
je, ty ťulpásku!
HANA Bobe!
MARIE Aha… Jak se tam dostal?
KLÁRA (zakašle)
Hlavně, že jsme ho našli. Tu máš, slaď.
Hana si osladí kávu pěti lžičkami cukru.
Vypije kávu naráz.
HANA Mařenko, ještě kávičku bych
poprosila! (Marie dolije Haně kávu, ta si
ji osladí čtyřmi lžičkami a vypije) Bobe a co ten tvůj kašel?
KLÁRA Už je to lepší. Spím teď
v posteli, tak už se mi v noci i lépe dýchá…
HANA Mařenko, ještě jednu kávičku! (Marie dolije Haně kávu, ta si ji osladí
třemi lžičkami a vypije) Bobe a kde jsi spala předtím?
KLÁRA No na gauči, přece.
HANA Mařenko, ještě jednu! (Marie dolije Haně kávu, ta si ji osladí
dvěma lžičkami a vypije) Jo na gauči, bobe? Jak to?
MARIE No, Hanko, my nemáme postele navíc, je
to malý byt…
KLÁRA Ale ne, ne, Maruško, ty nemehlíčko, to
není nic proti tobě! Hanka to tak nemyslela…
HANA Mařenko, ještě! (Marie dolije Haně kávu, ta si ji osladí jednou lžičkou a vypije) A
co to máš na sobě, bobe? Proč tak vyfintěná, bobe?
KLÁRA To jsou ty šaty od divadla…
HANA Mařenko! (Marie dolije Haně kávu, ta si ji již neosladí a vypije) Cože,
bobe? Ty chodíš ještě furt v těch, bobe?
KLÁRA Nechtěla
jsem brát Mařence šaty…
HANA Bob
s námi půjde nakupovat! Pojď, bobe! Pa, bobe!
Hana odtáhne rozjařenou Kláru. Marie se
posadí celá vyjevená ke stolu a nasype si do kávy osm lžiček cukru.
Manda promluví, kouká stále do
mobilu.
MANDA Věděls,
že tvůj táta spí s mou mámou?
KRYŠTOF Copak
jsem blbej?
MANDA+KRYŠTOF Prej
na jógu! / Prej na pivo!
Oba se ironicky zachechtají.
Intermezzo
Je noc. Obývák. Na gauči spí Manda, ve
spacácích leží Kryštof a Karel. Ozývá se příšerný kašel. Po chvilce vychází ze
svého pokoje Marie a přechází do pokoje Mandy, kde spí Klára. Celou rozespalou
a zmatenou ji přetáhne do svého pokoje a jde si lehnout k Mandě do pokoje.
Po chvilce se ozve znovu kašlání,
Marie vyběhne z pokoje, ale jak se blíží do ložnice, kde spí Klára,
kašlání zničehonic slábne a zmizí. Jde si zase lehnout.
Probudí se Karel. Jde na záchod.
Po chvilce se ozve udivený, slabý
výkřik. To Marek se probudil a našel vedle sebe Kláru. Vyjde z ložnice a
zamíří hledat manželku. Výkřik probudil Kryštofa.
KRYŠTOF Co
děláš?
MAREK Neviděls
tetu?
KRYŠTOF Někdo
teď šel na záchod.
Marek odejde směrem na záchod. Ozve se
Klára.
KLÁRA Čičí!
Čičí!!
Kryštof vstane a jde do pokoje Mandy.
MARIE Kdo!
KRYŠTOF Kdo?
MARIE Kryštofe?
KRYŠTOF Marie?
Marie přijde do obýváku. Přichází Karel a
Marek.
MAREK Tady
jsi!
MARIE Kryštof
říkal, žes mě hledal?
MAREK Proč
vedle mě spí Klára?
MARIE Hrozně
kašlala, tak jsem jí zkusila dát do naší postele. A už nekašle.
KLÁRA Čičí!!
Čičí!!!
KAREL Měl
bych tam jít. (odejde do ložnice)
MARIE Tak
dobrou. (odejde do pokoje, po chvíli se
vrátí) Kryštof usnul v posteli.
Pár chvíli nejistě postává, pak ulehnou do
spacáků.
Čtvrtý obraz
Obývák. Marie a Marek sedí u televize.
MAREK Není
mi dobře.
MARIE Klárka
říkala, že u nich doma tohle vařili furt…
MAREK Kalinovská
kuchyně je atentát na mou žáhu.
MARIE Dneska
neusnu.
MAREK Kde
vlastně je? Klára?
MARIE S Hankou
venku.
MAREK Už
zase? Neměli by řešit nový byt?
MANDA Tati!
MAREK Co
zas?
MANDA Dopřej
to tetě! Měla to teď těžký!
MAREK Místo toho flákání by mohli přidat taky
nějaký peníze na jídlo… Vždyť je v podstatě živíme.
MANDA Jsi sobec, tati.
Do bytu vtrhne Klára s Hanou. Jsou
rozdováděné, Klára drží v rukou nákupní tašky.
KLÁRA Bobe!
HANA Bobe!
KLÁRA Bobe,
neudělala bys kafe?
Marie si nevšimne, že mluví na ni.
HANA Bobe?
KLÁRA Marie?
MARIE Co?
KLÁRA I
ty hlupáčku! Mluvím s tebou! Neudělala bys kávu?
HANA Bobe
a bez cukru!
MARIE Cože?
Ty už nepiješ s cukrem?
HANA Bobe,
už ne!
MARIE No,
co na tom… stejně se mi cukřenka někam ztratila…
Marie odejde do kuchyně a za ní jdou Marie a
Hana. Přijde Kryštof.
KRYŠTOF Strejdo?
MAREK Co?
KRYŠTOF Táta
by se chtěl podívat na tvoje loďky… Co máš vystavený.
Marek se zvedne a odejde.
KRYŠTOF Tví
rodiče jsou nějací nerudní.
MANDA Z toho si nic nedělej, oni si
nedokážou představit, jak to máte těžký.
KRYŠTOF To máme. Ty jsi jediná, kdo se nám tu vůbec
snaží nějak pomoct… Promiň, to bylo hnusný…
MANDA Ne!
Kryštofe, máš pravdu.
KRYŠTOF Můžu
ti věřit?
MANDA Jo,
samozřejmě.
KRYŠTOF Vzpomínáš
na tu kočku?
Kryštof se posadí na gauč. Manda si
k němu po chvilce přisedne.
MANDA Vaši?
KRYŠTOF Jo,
jak uhořela.
MANDA Co
je s ní?
KRYŠTOF Neuhořela.
MANDA Ne?
KRYŠTOF Ne.
MANDA A
co se s ní teda stalo?
KRYŠTOF ...
(políbí Mandu)
MANDA (odtáhne se) Ne…
KRYŠTOF (chytne pevně Mandu a znovu ji políbí)
MANDA Kryštofe!
KRYŠTOF Zabil jsem ji. Vběhl jsem do hořícího bytu
a uškrtil jsem ji. Celej byt byl v plamenech, ale ta kočka žila.
Schovávala se, ale žila, a já se na ni koukal a říkal jsem si: nemůže zůstat.
Nemůže přežít, když všechno ostatní skončí na popel!
MANDA Proboha, Kryštofe…
KRYŠTOF Všechno se obrátilo v prach a není
kam, ani na koho svést vinu. Ale já vím, mám pocit, že kdybych přišel
s tou kočkou v náručí k vám, něco by nás s tím světem, co
tam zůstal v ještě žhnoucích troskách, stále pojilo, a ta představa mě
děsila… Ale teď toho lituju. Teď chci, aby ta kočka žila. Strašně si přeju,
abych ji nebyl zabil… Jmenovala se Manda, ta kočka, víš to?
MANDA Samozřejmě, že vím… (snaží se zavést konverzace jinam) Přistěhovali jste se vedle nás a
to naše mámy v podstatě spřátelilo… (rozpačitý
smích) ta vtipná náhoda, že se jmenuju stejně jako vaše kočka…
KRYŠTOF Máma mě přitom načapala. Právě proto tak
kašle. Hrozně dlouho tam s tou kočkou pak byla. Musel jsem ji odtáhnout
násilím, hned potom dorazili hasiči… A teď dělá jakoby nic. Ale viděla to.
Mando, jsem špatnej člověk?
MANDA … Ne, Kryštofe, nejsi… Byl jsi
v šoku.
Ozve
se třískot skla. Přiběhne Karel se zakrvácenýma rukama. Hned za ním jde Marek.
MANDA Co se stalo?!
Karel
zarytě mlčí.
MAREK Rozmáčkl lahev s lodí v ruce!
Vběhne
Klára a Marie.
KLÁRA Kájo!
MARIE Proboha, to je krev?
MAREK Karel rozbil sklenici, pořezal se!
Marie, pinzetu, vodu, něco…!
MANDA (na
Marka) Tati, nemůžeš dávat pozor?!
KLÁRA Proč tu máte takový věci? Jsou strašně
nebezpečný!
Klára
posadí Karla na gauč. Marasovi zmizí, na gauči zůstanou Kalinovi, ve vroucném
objetí. Po chvíli se od sebe zlehka odtáhnou a beze slova na sebe koukají.
Pátý obraz
Vchází
Byrokrat s Marií a Klárou.
BYROK Vedete si velmi dobře, paní Kalinová…
KLÁRA Děkuji vám.
MARIE A jak to vypadá s pojistkou?
BYROK Vždyť není kam spěchat. Kalinovi žijí
ve velmi uspokojujících podmínkách. Do týdne bychom měli vědět, co dál.
MARIE To samé jste říkal v telefonu
před týdnem.
BYROK (nezaujatě)
Vážně?
KLÁRA Ty jsi volala našemu pojišťováku, ty
husičko?
MARIE Jen jsem se chtěla přesvědčit, že je
vše v pořádku…
BYROK Reflexe, restrikce, destrukce! Copak
byste chtěla, aby živořili někde v penzionu? Nebo u invalidních, těžce
nemocných rodičů?
KLÁRA U mých rodičů, kteří ani nemají co do
huby!
BYROK Tatínek se ani nemůže zvednout
z postele a maminka trpí těžkou cukrovkou…
KLÁRA Je v podstatě slepá!
BYROK A tam byste je chtěla přestěhovat? Jen
by se jim přitížilo! Měla byste pozvat její rodiče sem, k vám do bytu!
KLÁRA Ne, to ne… ačkoliv, myslíte? Možná ano,
měla, ano, pane, to by měla!
MARIE Přece jen… Je to náročné…
BYROK Pro koho?
MARIE Myslela jsem…
BYROK Chcete vyhnat lidi v tísni? Jsou
to vaši sousedé, proboha. Imperfekce, tolerance, aplikace!
MARIE Přeci jen…
BYROK Copak nemají právo na kvalitní život?
Vy si tu válíte šunky a Kalinovi trpí. Mějte krapet lidskosti, ačkoliv
předpokládám, že je to v opojení privilegií, jimiž oplýváte, pro vás
nejspíš příliš složitý koncept.
MARIE Já jen…
BYROK Ticho, tady jsme skončili.
Marie
se odšourá ke gauči a posadí se.
BYROK (paní
Kláře) Jsme vaším případem potěšeni. Těší nás, když můžeme našim klientům
být nápomocní v těžkém období.
KLÁRA Děkuji vám, jste zlatý, děkuji, děkuji!
BYROK Od toho tu jsme. Budeme vás průběžně
informovat. (odejde)
Klára
se posadí k Marii. Marie zapne televizi. Kláře se nelíbí, co sledují. Klára začne kašlat. Nejprve zlehka, jako by
si jen čistila krk, a pak čím dál tím hlasitěji. V jednu chvíli to už
Marie nevydrží.
MARIE Jdu
do kuchyně…
Klára přikývne. Marie odejde. Po chvíli
Klára zničehonic silně chrchlavě zakašle.
MARIE (z portálu) Doprdele už!
KLÁRA (nevinně) Copak, Maruško, děje se něco?
MARIE (z portálu) Ale ne, nejde mi otevřít
sklenice s okurkami…
KLÁRA Okurky
prosím ne, Kryštůfek po nich prdí.
MARIE Tak
dost! (vtrhne do místnosti) Kláro, já
vím, že to máte těžký, ale… (zvonek)
KLÁRA Ach!
To je Hanička.
Klára jde otevřít Haně. Ta vtrhne do
místnosti, je rozdováděná a ulítlá, těká po místnosti a skotačí jako malá holka.
HANA Bobe bobe bobe! Okamžitě!
Musíme jít nakupovat! A pak na kafíčko, bobe!
KLÁRA Zrovna tohle jsem teď potřebovala,
bobe! Ale počkej… Maruško, chtělas něco?
MARIE Ale…
ne, nic.
KLÁRA Ale no tak, jen do toho. Co jsi mi
chtěla říct? Přece ti nevadí, že by to slyšela i tvá kamarádka?
HANA Co může slyšet Klárka bob…
JANA Může slyšet i Hanička
bob!
KLÁRA No…? (jedovatě a důrazně) Bobe?
MARIE … Ne, nic. Užijte si to.
Holky odejdou. Po chvilce si odemkne Karel,
má v ruce igelitový pytel.
MARIE Karle,
odkdy máš vlastní klíče?
Karel neodpovídá, projde. Začne se ozývat
třískání skla. Z portálu křičí Marek.
MAREK Karle!
Co to děláš? Zbláznil ses? Nech toho!
Vystoupí Karel s Markem. Karel drží
v ruce plný igelitový pytel.
MAREK Karle,
co to do tebe vjelo?
KAREL Tohle tady nemůže být. Jsou to příliš
nebezpečný hračky.
MAREK Zbláznil ses? Vrať mi to!
KAREL Vzmuž se trochu, chováš se jako malý
děcko. Chceš snad, aby se zase někdo zranil? Co kdyby to byla tvoje dcera? Co
kdyby se zranila Manda?
MANDA (zavolá
znuděně) Záleželo by ti na tom vůbec, kdybych trpěla?!
MAREK To by se nemohlo stát…
KAREL A co kdyby ano? Nebo kdyby se pořezal
Kryštof?
KRYŠTOF (volá
monotónně) To bolí! Pomoc! Tati! Tati! Pomoz mi prosím! Tatínku!
KAREL Záleželo by ti na tom vůbec? Kdybych
přišel o svého syna? Přišel jsem o všechno a teď mám přijít o to jediné, co mi
zbylo, o mého syna? Chceš mi vzít syna?!
MAREK Zbláznil ses, Karle? Od začátku
neděláme nic jiného, než že vycházíme tobě a tvé rodině vstříc! Marie dělá
první poslední, přizpůsobila celou domácnost tomu, abyste se vy měli dobře!
KAREL (s
jiným podtextem) … Mohla se přizpůsobit víc.
MAREK Cože?
Marie se žalostně podívá na Karla.
KAREL Mohla
vyjít s pravdou ven!
MAREK Tak to udělá teď! Marie, řekni tady
Karlovi, ať už jde on i celá ta jeho famílie do prdele!
MARIE Marku,
prosím, ne…
MAREK Tak
řekni to! Vyjdi s pravdou ven!
KAREL Ano,
Marie, řekni pravdu, no tak, řekni, co máš na srdci!
MAREK Marie,
mluv!
KAREL Ano,
ano, mluv, Marie!
MARIE (zacpe si uši) Dejte mi pokoj!
Marek neví, co říct. Karel odejde.
MAREK To už by stačilo! Jdou ven!
Marie neodpovídá.
MAREK Neboj se, nějak to vyřešíme. Všechno
bude zase v pořádku.
Marek obejme Marii. Ta se nechá, ale objetí
neopětuje, je téměř apatická, má uvolněné tělo.
Kryštof zničehonic vyskočí a vrhne se na
Mandu. Oba se chvíli perou. Kryštof nakonec Mandu povalí a přitiskne jí čelo
k čelu. Pevně jí svírá dlaněmi zápěstí.
KRYŠTOF Podívej
se mi do očí, co v nich vidíš?!
MANDA (vzpíná se) To bolí!
KRYŠTOF Mlč
a odpověz mi!
MANDA (mlčí)
KRYŠTOF Tak
co v nich vidíš?!
MANDA Jiskry
a plameny, nic jinýho, než plameny! Kryštofe, děsíš mě!
KRYŠTOF A
ty máš ve žlutých očích dvě černé čárky.
MANDA Proboha,
slez ze mne, mám strach, budu křičet…
KRYŠTOF Budeš mňoukat a prskat a vytasíš drápky? To
už tady jednou bylo a jak to dopadlo.
Kryštof uvolní sevření, ale Manda se nehýbá.
Horečnatě dýchá a pozoruje vyděšeně Kryštofa. Ten jí sevře dlaně kolem krku,
pak sjede nahoru, uchopí děvče a vlepí jí vášnivý polibek. Posadí se doprostřed
scény, společně.
Šestý obraz
Karel s Klárou se vrací
s Byrokratem… Snaží se otevřít dveře, ale zjistí, že jim nefungují klíče.
KAREL Co
to má být?
KLÁRA Kájo,
copak se děje?
Karel zabuší na dveře.
KAREL Pusťte
nás dovnitř!
Na druhé straně se objeví Marie
s Markem.
MAREK Zmizte
odsud! Už vás tu nechceme!
KLÁRA Maruško,
co to má být?
MARIE Klárko,
promiň, ale my…
KLÁRA Copak
nás takhle necháte na ulici? Copak jsme nějaká zvěř?
MARIE Jděte
do penzionu, nebo něco…
KAREL Do
penzionu?! Kde na to máme vzít peníze?!
BYROK Pane a paní Marasovi, okamžitě otevřete
dveře nebo budeme nuceni použít drastických opatření.
MAREK Co to melete, jste jen pojišťovák!
BYROK Vy nemáte právo odpírat našim klientům
právo na lepší život!
MAREK Ale máme! Máme právo! Je to můj byt!
Slyšíte! Můj byt!
BYROK Můj můj můj, copak sousedské vztahy nic
neznamenají?!
MAREK A znamenají něco pro vaše klienty?!
BYROK Nebuďte hysterický. Došlo jen
k několika kompromisům a kolaterálním škodám, přeci je pochopitelné, že
když dojde ke sloučení domácností, tak každá musí trochu ustoupit…
MAREK Ale tady nedošlo ke sloučení!
BYROK Přece nechcete, aby se vaši hosté
necítili jako doma? Už tak si prošli tolika hrůzami… proč jim prostě nevyjdete
vstříc?
KAREL Otevři ty dveře, Marku, nebo uvidíš!
MAREK Táhni odsud, ty hovado!
KLÁRA Maruško, co jsem ti provedla?! Proč mi
to děláš, já myslela, že jsme přítelkyně…
MARIE Marku, přece jen, neměli bychom…
MAREK Ne! Konec! Zmizte odsud! Sbalte si
svoje saky paky a jděte bydlet třeba pod most!
MANDA To
by stačilo.
MARIE Mando…?
Co tu dělá ten….
MANDA Chce se mi z vás zvracet.
MAREK Mando, pojď k nám.
MANDA Ne, tati.
MAREK Zešílelas?
MARIE Marku!... Mando, my jen… tohle jsme
nechtěli… ale musíme, chápeš?
MANDA Nechápu, mami!
KRYŠTOF (téměř
smířlivě) Nezlobte se na nás. My jsme jen tak, tak smutní.
KLÁRA (Byrokratovi)
Je to hrůza!
KAREL (Byrokratovi)
Chtěli jsme jen svůj kousek štěstí, vážený pane!
KRYŠTOF Otevřete. Nemáte na vybranou.
BYROK Pane a paní Marasovi, vidíte sami, že
nemáte na výběr. Otevřete ty dveře. Akceptace. Kapitulace. Adaptace.
Marie s Markem jsou vyděšení a tápou.
MANDA Dělejte!!
Marie odemkne, Marek otevře. Kalinovi
vtrhnou dovnitř. Karel a Klára vystrčí Marii s Markem v nadávkách ze
dveří.
KAREL Sobče!
KLÁRA Prej
kamarádka!
KAREL Fašistický
svině!
KLÁRA Proradný
krysy!
Karel s Klárou vynesou ze dveří i
Mandu. Kryštof jen nevěřícně zírá.
Zabouchnou se dveře. Manželé Kalinovi se
obejmou. Manželé Marasovi se obejmou. Jejich děti stojí opět mimo, po boku
svých rodičů, oba zlomení. Mezi páry stojí Byrokrat.
BYROK Sympatizace
(ke Kalinům), kondolence (k Marasům)… Indiference.
Komentáře
Okomentovat