KRONIKA AURÉLIOVCŮ: O LÉTECH CUKROPĚNÍ
Výtah z Kroniky Auréliovců, sepsané Zhrohlavem před více jak tisíci lety. Pravdivost informací v dokumentu nebylo kvůli stáří díla a absenci dalších historických zdrojů nikdy možné potvrdit, ani vyvrátit.
O LÉTECH CUKROPĚNÍ
Cukropění byla léta vlády Bedřicha
IV. Sladkého.
Osobním jménem Vavřinec Mumír
Auréliovec, titulem Princ z Giorgina se narodil jako syn Aurélie a
potulného irského barda Milseana (ač byl vychováván jako giorginský šlechtic).
Po pádu Bedřicha III. byl sice přímým následníkem trůnu, avšak Vavřinec
královskou korunu odmítl a žil si spokojený život krejčího v Giorgině.
Jeho odmítnutí postu arcikrále bylo přijato velmi klidně a vlastně i
s úlevou; divohořská šlechta a ministři nepovažovali tohoto Auréliovce za
hodna žezla a jablka, ačkoliv byl vychován jako aristokrat. Vše se změnilo až
po dvou měsících od zmizení Vavřincova předchůdce – tehdy došel do jeho
skromného obchůdku dopis od samotného Strachapouda, věc naprosto nevídaná a nezvyklá.
Mumír původně ani nevěděl, kdo Strachapoud je, a proto sdělil tuto informaci
vcelku věcně jedné své zákaznici, jež samozřejmě okamžitě zalarmovala své
okolí; zprávy o tom podivném psaní se donesli až na hrad. Netrvalo dlouho a
mladý podnikatel byl navštíven urozenou delegací žádající po něm, jestli by jim
neosvětlil obsah psaní. Vavřinec jim vyhověl; stálo v něm toto:
Drahý synu Auréliin,
v žádném případě nesmíš usednout na královský trůn.
S přátelským pozdravem,
Strachapoud
Tehdy se divohořská šlechta a
inteligence rozdělila na dva tábory; jeden z nich se chtěl za každou cenu
vzepřít tomuto rozkazu, neboť to vnímali jako urážku – Strachapoud neměl
v otázce královských záležitostí co mluvit. Druhá strana se Strachapoudu
chtěla podvolit, neboť ho nechtěla rozhněvat. Zpočátku se zdálo, že vyhraje
strana podvolená Strachapoudovi, jelikož samotný Vavřinec, jak již bylo řečeno,
o trůn nestál, ačkoliv byl po aféře s dopisem pravidelně navštěvován šlechtou a
ministry, kteří se jej pokoušeli přemluvit. Jak však popsal tehdy Srdcový král:
„… Vavřinec vždy jen vyšel celý ušmudlaný ze svého malého obchůdku na
ulici, vyjukaně nás chvíli pozoroval, pak se jen uculil a řekl: ‚Promiňte, to
je od Vás milé, ale ne, děkuji,‘ a se smíchem nám zabouchl před nosem!“
O království se celé dva roky
starali důstojní pánové regenti, avšak kvůli mocenským bojům mezi šlechtou a
parlamentem došlo k depresi a celkovému kulturnímu úpadku, v němž se
formovala nová hnutí, potenciálně nebezpečná pro běh království. Až když přišla
velká ekonomická krize a Vavřincův obchůdek se dostal na pokraj bankrotu, tak
se arciprinc zvedl a odkráčel na hrad, aby si osvojil trůn. Ten den jej akorát
zastihl soused, zámožný měšťan Jan-Marián Barbaros, při odchodu z domu:
Barbaros: „Kam máš namířeno, Mumíre?“
Vavřinec: „Nu, jdu na hrad pro korunu, spravit království, jinak budu
muset zavřít živnost.“
Na hradu byli povinni mu žezlo a
jablko předat, neboť byl právoplatným dědicem. Dosedl na trůn jako Bedřich IV.
Auréliovec ve velmi nízkém věku šestnácti let. Korunovační obřad byl honosný a
mluvilo se o něm dlouho, avšak spíše negativně. Lidé byli rozhořčeni, že
ačkoliv je země na pokraji zhroucení, král i přesto pořádá tak nákladnou
ceremonii ve Zlaté katedrále. Bedřich IV. nad tím mávl rukou, čímž jen přihodil
olej do ohně antiroyalistického hnutí, jež v podhradí nabíralo silného
vlivu. Arcikrál nebral tuto hrozbu na vědomí, ačkoliv na ni neustále
upozorňovali jeho rádci, například sám Srdcový král pravil:
„On se nám pokaždé jen vysměje a ujistí nás, že je vše v pořádku,
že se není čeho bát… Obávám se, že je království ztraceno.“
Samotný lid byl vůči arcikráli
zdrženlivý. Po pádu Bedřicha III., jemuž se mezi Divohořany již za jeho vlády
přezdívalo „arcikrál cizinec“, většina obyvatel zahořkla a protestovala tak
proti náhlému nástupu mladého Vavřince na trůn. Bedřich IV. byl totiž vcelku
neznámý – Giorgino bylo město zašlé slávy u jižních hranic říše, v němž se
dochovalo mnoho staveb z předdivohořských dob (sic v polorozpadlém
stavu – jejich rekonstrukce se nesly v módě auréliovské architektury,
tudíž výsledné restaurované stavby působily nepřirozeně a až mimozemsky, neboť
oba slohy mezi sebou silně kontrastovaly), zdejší baron byl podivín, nenáležel
ani ke staré, ba ani k nové šlechtě – jeho předci údajně náleželi
k belchídské královské krvi. Bedřichův adoptivní otec přijel na hrad, aby
promluvil se svým synem, jelikož byl znepokojen nedůvěrou, jíž se mladému
arcikráli dostávala nejen v parlamentu a na dvoru, ale také mezi obyčejným
lidem. Rozhovor bohužel nebyl zaznamenán, ví se však, že jindy velmi klidný a
důstojný baron z Giorgina tehdy téměř vyběhl vytočený až doběla
z hradu, nasedl do kočáru a už vícekrát se svým synem nepromluvil.
Giorginská baronka zemřela o několik měsíců později zarmoucením nad rozkolem
mezi svým synem a manželem, jenž si však nepřál arcikrálovu přítomnost na
pohřbu. Bedřich to respektoval, ale nechal na smuteční ceremonii alespoň
dopravit tisíc lilií jako projev svého smutku a nedlouho poté počal
s výstavbou Perlového zámku několik kilometrů za královským městem, kolem
něhož se vystavěla obrovská elipsoidní zahrada plná těch samých květin, na
památku své zesnulé adoptivní matky.
Obyvatelé byli čím dál tím více
rozhořčeni, avšak nijak neprojevovali svůj nesouhlas. Místo toho chátrali.
Dopadala na ně melancholie, která otevřela dveře starému známému – hořkému
moru. Bedřich IV. však neotálel a i nadále utahoval opasky celé říši, zatímco
sám stavěl mohutná sídla, podporoval umění a investoval do zahraničních i
domácích projektů. Reformy, jež prosadil, vyvolali další recesi a země se
přiblížila téměř na okraj naprostého kolapsu a hladomoru. Antiroyalisté si
brousili vidle a šlechta nevěděla, na jakou stranu se přiklonit.
K žádnému povstání či puči
však nikdy nedošlo. Povstalci byli připraveni vtrhnout na hrad, čekali jen na
tu poslední kapku a šlechta s napětím očekávala definitivní krok
arcikrálův, jenž by zpečetil jeho osud. K ničemu ale nedošlo. Situace se
velmi, velmi pomalu uklidňovala. Jako kdyby sám Bedřich IV. znal tu nejzazší
hranici, kterou není radno překračovat. V jeho prospěch hrály i první
plody jeho vlády – jeho výpravy objevili na jihu nedaleko Giorgina,
v datmašalské výšině, rozlehlý jeskyní komplex, v jehož útrobách se
skrývaly obrovské zásoby cukrových krystalů nevídaných rozměrů – největší
z nich dosahovaly až metru a půl v průměru a pěti metrů na výšku. Tímto
objevem se z Divohoří během vcelku krátké doby několika měsíců (jelikož
arcikrál určil uvedení cukerných dolů do provozu jako prioritu číslo jedna)
stává největší vývozce cukru a je znovu ekonomicky postaveno na nohy – či
alespoň stabilizováno. Mnoho lidí v dolech či v samotném cukerném
průmyslu získává práci, což přidává mladému arcikrálu na popularitě. Brzy se i
další z jeho dřívějších rozhodnutí a reformních kroků záhy vyplácí a
Divohoří se stejnou rychlostí, jakou se do ní vrhlo, odráží od recese
přímo do rozkvětu. Zmatený lid náhle zjišťuje, že mají plné žaludky a černý
hlen hořkého moru již nikomu nešpiní bílé kapesníky. Šlechta a ministři se sice
dostali na pokraji zhroucení a mnozí z nich zazlívali arcikrálovu
lehkovážnost, ale zároveň nedokázali zabránit úctě, které pro hlavu říše
nabyli.
Není tomu dlouho a Bedřich IV.
získává přízvisko Sladký, a to nejen díky divohořskému cukru. Na četných
bálech, jež pořádal, se arcikrál stával středem pozornosti jak kvůli svému
postavení, tak i kvůli své lehké výstřednosti. Byl velmi oblíbený mezi ženami,
jimž rád lichotil a které rády na oplátku lichotily jemu. Mína Mu, Vévodkyně
z Nevíku, pronesla po jednom večeru:
„Jeho Výsost arcikrál je takový milý, roztomilý chlapec.“
Bedřich IV. Sladký na procházce podhradím se svými ,,gardedámami" (zleva Barbaróza z Thét, arcikrál, Kleoparta Flísová, Kárová královna alias Madame de Pomparáda) |
Byl velmi oblíbený na dvoře i mezi
obyčejným lidem, jehož důvěře se brzy těšil, ačkoliv divohořané se někdy
zdráhali mu svou náklonnost projevovat a přistupovali k němu spíše
odtažitě. Vavřinec se procházel často zakroucenými uličkami podhradí jen
v doprovodu svých nejbližších dvořanů a rozprávěl s obyčejnými
lidmi. Divohořané brzy zjistili, že jejich vládce má potíže s lhaním, a
tudíž se jej mohli zeptat na prakticky cokoliv, aniž by se museli bát neupřímných
milých lží.
„Zmateně breptal, sklopil oči, pak se zhluboka nadechl, zvedl zrak a
s omluvou řekl pravdu. Trošku nekňuba, nechápu, jak dokázal zachránit říši
od zkázy,“ nechal se slyšet jeden z měšťanů. Stalo se očividným, že
z nějakého důvodu byl Bedřich IV. mnohem nervóznější v obležení
obyčejného lidu, jakoby nechtěl nikoho zklamat a urazit, zatímco mezi vyšší
vrstvou a ministry plul lehce a nedělalo mu problém hovořit fakty. Dnešní
historici hádají, že toto prapodivné chování mohlo být způsobeno rozporem mezi
jeho napůl neurozeným původem a aristokratickou výchovou. Na rozdíl od svých
bratrů, kteří vždy pocházeli z čisté krve (první z Bedřichů byl
dokonce synem boha), jeho pravým otcem byl nuzný tulák. Sám Bedřich IV. se za
svůj původ nikdy nestyděl a považoval za své skutečné rodiče barona a baronku
z Giorgina. Nedokázal se však ubránit jakýmsi podvědomým rozpakům, jež u
něj propukaly mezi obyčejnými měšťany a rolníky. Jak již bylo řečeno, byl
arcikrál málokdy vídáván na veřejnosti sám; nejčastěji byl obklopen skupinkou
svých nejbližších dvorních dam. Často trávil své volné dny s tímto
hloučkem v zahradách Perlového zámku, pro něhož se také vžil název liliový
belveder – Belilveder. Zde se často procházel se svými gardedámami po
zahradách, živě spolu hovořili o umění (často jej doprovázeli slavné designérky
a návrhářky; módní guru Kleoparta Flísová, byla stálou součástí jeho hloučku) a
aristokratických večírcích. Existovaly však údajně dny, kdy sedával
v altánku v zahradách Perlového zámku úplně sám a četl si dopisy od
neznámého dopisovatele. Jedna z jeho dam, ísílská šlechtična Lady Svanura,
se k těmto zvěstem údajně vyjádřila na jednom z bálů takto:
„Jednou brzy ráno jsem došla do mlhou zahalených liliových lánů
k perlovému altánku, jelikož jsem vyhlédla to ráno z okna zámku a
zahlédla tam pohybovat se nějakou postavu, abych tam nalezla sedět a pít černý
čaj s mlékem a třtinovým cukrem samotného Mumíra. Hleděl do dáli,
v níž se matně jasnilo oranžové slunce východu. Před ním na stole ležel
dopis, jenž byl podepsán Strachapoudem…“
Za ekonomickým rozkvětem
nezahálelo ani divohořské umění. Znovu se ve velkém obchodovalo se sochami a
malbami, jež sice stále měly klasicistní zjev, nicméně se upustilo od
racionalizace a obecnosti a štětec a dláto tvořily spíše díla idealizovaná, s
emocionálním nábojem, zobrazující jen každodenní situace. Historické a
náboženské motivy se zcela vytratily. Mnohem zajímavěji se vyvíjelo umění
užité, a to především nábytek a móda. Design se stal snad nejoblíbenějším
tématem v uměleckých kruzích. Oděvy se roztříštily do všech směrů a podob,
na bálech mezi sebou nejčastěji kontrastovaly barokní róby, secesní šatovky a
popartové koktejlky. Tyto tři trendy se nakonec prolnuly a promíchaly a vznikl
unikátní směr, jemuž se říkalo sugart.
Historici později pojmenovali období cukropění také jako divohořské rokoko, což
je však lehce zavádějící – umění této doby bylo sice dekorativní, avšak silně
nesourodé, umělecká scéna si prošla silným schizmatem vyúsťující v chaos tvarů,
vzorů, barev, stylů a přístupů. Na rozdíl od průmyslové a umělecké scény nebyla
ta intelektuální příliš bohatá. Velcí filozofové Divohoří ustoupili do pozadí –
vyznával se pragmatismus. Divadelní scéna hrála klasické hry, nikterak
provokující a k zamyšlení, naopak spíše efektivní a dojemné. Za zmínku stojí
nové veselohry, které se těšily velkému úspěchu a zalíbení u diváků: byly to
hry jako Cikánská svatba, o střetu lehkovážné, chvílemi až
vulgární veselosti členů cikánského klanu a upjaté úzkoprsosti rodiny
aristokratického původu, a Jaké to
utrpení!, komedie o mladé dívce, jejíž lýtka mají magickou schopnost
přivádět k jejich nositelce pozornost všech mužů v blízkém okolí.
Také hudba se dočkala dobrých časů – sám arcikrál byl pro muziku nadšen, často
hrál na svých plesech pro zábavu hostů na harfu. Bohatě podporoval divohořský
orchestr a hlavně se stal mecenášem pro nejslavnějšího dramatika té doby,
Herakla Braunzuggera, jež se proslavil svými muzikály (např. Proč je hořící kůň jako horký pes?) a
veselými operetami jako Mnoho dramatu pro
nic a Dva roky v háji. Celkově
vzato bylo období Mumírovy vlády zlatým věkem Divohoří – ekonomika i kultura
byla na svém vrcholu, stavěly se školy, muzea, galerie, dílny a fabriky.
Království se stalo průmyslovou velmocí. Umění bylo spíše komfortní, určené
masám, a s důrazem na užitkovost či líbivost, avšak v žádném případě by se
nedalo říct, že by docházelo k nějakému kulturnímu úpadku – snad jen
avantgardní scéna zkomírala.
Velkou krizí Bedřichovy vlády byl
úsvit aurélistů. Jejich argumentem byla častá absence arcikrále na trůnu. Je
faktem, že Bedřich IV. často cestoval do zahraničí, kde se účastnil plesů a
konferencí, a že dlouhé týdny až měsíce trávil také v Belilvederu.
V druhé polovině svého vládnoucího období se na hradě již téměř
neobjevoval, což jej distancovalo od lidu, jejichž náklonnost
k arcikrálovi ochladla. Aurélisté byli věrní Aureále, doufali v její
návrat na trůn a dělali vše proto, aby se tak stalo. Získali sympatie
v některých aristokratických kruzích, například Skleněný král Čas
prohlásil:
„Jakožto sám Čas vnímám arcikrálovu absenci nejznatelněji. Omlouvám se
Bedřichu III., že jsem jej nazval tak pošetile arcikrálem-cizincem, neb toto
označení by se mnohem více hodilo na jeho nástupce.“
Jednalo se však jen a jen o
vypočítavost. Bedřich IV. Sladký byl sice oblíben na dvoře, jeho bály se těšily
popularitě a vždy slibovaly neskonalou zábavu, ale u vládnoucí šlechty a
ministrů jím bylo opovrhováno stejně, jako před jeho nástupem na trůn. O to
více, když projevoval těmto důstojným pánům svou nedůvěru tím, že s nimi
téměř výlučně nehovořil o královských záležitostech a jednal s nimi velmi
věcně, až ironicky. Neuvědomoval si však nebezpečí, jemuž se tím vystavoval.
Vliv aurélistů stoupal, byly psány neoaurélistické manifesty plné propagandy –
například v pátém čísle novin Zlaté
právo vyšla tato falešná zpráva, jejímž cílem bylo vyvolat
protibedřichovské tendence:
„… a když mu [Bedřichu IV. Sladkému] bylo vytknuto, že si lidé stěžují na jeho časté, nákladné cesty daleko
za hranice říše, odvětil se smíchem: ‚Tak ať jezdí se mnou!‘“
Tyto nálady vyvrcholily Zlatou
demonstrací, kde promluvil vedle aurélistů také ministr pro zahraniční
záležitosti. Ve své řeči nezapomněl zmínit, jaké nesmírné sumy peněz
arcikrálovy cesty říši stojí a k jakým jiným účelům by se tyto peníze daly
využít. Vavřinec odvětil na tyto protesty velmi jasným, jednoduchým gestem –
nechal je surově potlačit policií a hlavy hnutí aurélistů společně se
sympatizujícími členy vlády pozavíral do klášteru sv. Kamíny na ostrově Skleněných skalisek. Ve své morální neutralitě – či spíše šedi – byl Mumír ze
všech Bedřichů své matce nejpodobnější. Podobně jako jí ani jemu nedělalo
problém poslat tisíc vojáků na smrt, nicméně v jeho případě nešlo o
krutost, nýbrž o kalkulaci. Pakliže by tímto způsobem přivodil své říši
stabilitu či prosperitu, neváhal by. Jeho středovost morálky byla definována
heslem „účel světí prostředky“, pohyboval se vyloženě v mravní šedi, byl
kapitalista. Naopak Auréliina středovost byla výsledkem prolnutí jingu a jangu;
její bipolarita ukrutné zlovolnosti a chladnokrevnosti a andělského
milosrdenství a štědrosti ji proslavila.
Ani Skleněný král se nevyhnul
trestu – byl mu snížen titul na Skleněného vévodu, což bylo tou největší
potupou pro tak vysoko postaveného aristokrata. Zamýšlel proto odvetu – spolčil
se s Furijodorem IV. z rodu Mikelovců (více o Mikelovcích
v kapitole O vztazích
bedřicho-mikelských), angažovanému antiroyalistovi a protibedřichovci,
jemuž přislíbil parlamentský vliv, pakliže kastovně pozvedne sestru Skleněného
vévody, Dálku. Dálka byla totiž velmi schopným řečníkem a manipulátorem, jejíž
vliv by v komorách parlamentu přitáhl více členů vlády na stranu
aurélistů. Krom toho měla styky s potomky hlav Hroznové revoluce, jejichž
velká část se díky válečné nenasytnosti a krvežíznivosti proudící v jejich
žilách odebrala do divohořského podsvětí. Furijodor neznal jednoduššího a
rychlejšího způsobu, jak ženu třídně pozvednout, než ji pojmout za svou
právoplatnou manželku. Dálka pod vidinou moci souhlasila a dostala se tak na
královský dvůr, kde smíchala již přítomný strach z aurélistů s lžemi
a protibedřichovskou propagandou.
Po několika měsících plánování a
tahání za nitky ze strany Dálky a Času došlo k útoku na klášter sv. Kamíny
a všichni aurélisté byli osvobozeni. Hnutí se pak přesídlilo do jeskyň u
Křišťálového paláce (z neznámého důvodu nebyli Aureálou přijati). Bedřich IV.
tím byl poněkud zaskočen, a proto se rozhodl s hnutím jednou provždy
skoncovat tím, že zajme samotnou Vzpomínku na Aurélii. Sestavil vojsko a odjel
směrem do Norijského pohoří, na Křišťálový palác, aby se postavil Aureále a
jejím stoupencům (kteří mezitím mrzli v jeskyních pod palácem) tváří
v tvář. Bedřich IV. Sladký Auréliovec se však v horách společně se
svou družinou ztratil. Mluví se o tom, že byli pravděpodobně oslabeni
opakovanými útoky smeček stepních vlků, načež došlo nejspíše k napadení
výpravy aurélisty. Vina se také svaluje na přírodní pohromy, jako jsou laviny
nebo blizardy – to, k čemu skutečně v Norijském pohoří došlo, zůstává
záhadou. Divohoří následně upadlo v šílenství, ale o tom až
v následující kapitole.
Komentáře
Okomentovat