Dialog s Platónem
Přibližně 2 roky stará školní práce.
,,Vyser se už na tu filozofii!" - TualKraplak
.. až splyne horizont |
Kdesi
v Athénách se Platón projíždí na kočáru s dvěma koňmi – černým a
bílým – dokud mu do cesty nevběhne muž a nezastaví spřežení. Platón sestoupí
z kočáru a dá se s mužem do hovoru.
KATZ Dobrý den, příteli,
konečně jsem Vás zastihl! Jsem Katz a musím s Vámi naléhavě mluvit!
PLATÓN Dobrý den
i Vám, oč kráčí?
KATZ Pakliže Vám to nebude
vadit, rád bych s Vámi debatoval ohledně hlavních sloupů Vaší filozofie.
PLATÓN To mě zajímá; jen mluvte, co máte na
srdci?
KATZ Vezměme si Vaši jeskyní, ano?
PLATÓN Poslouchám.
KATZ Zde sestavujete myšlenku toho – což
se ostatně promítá i ve Vašem
trojúhelníku – že jako lidé
žijeme v jakémsi bludu našich smyslů. To, co vidíme, není reálné, jedná se
pouze o projekci jakýchsi ideálních stavů a forem, které existují nad rámec
času a prostoru, jsou věčné a dokonalé. Jedná se o myšlenky schované za
existencí. Tento svět idejí, jenž je našemu transcendentní, je jediný reálný,
neboť je vnímám rozumem.
PLATÓN Přesně
tak.
KATZ Vy
tedy tvrdíte, že podstata existence již existuje před samotnou existencí?
PLATÓN Nepochybně,
ve světě idejí.
KATZ Inu, dobrá. Jenomže
neodvíjí se myšlenka, její ideální stav, právě od oné existence? Nedefinuje
její dokonalou formu právě její nedokonalost? Pakliže bychom neměli židlí a
koček, existovala by idea židle a kočky?
PLATÓN Ideje tu jednoduše jsou. Jsou trvalým bytím – ideje jsou předobrazem existencí.
KATZ Nevznikají tedy zároveň? Copak
můžete říct, že myšlenka je věčná, i přesto že tu nebyl nikdo, kdo by ji držel
v hlavě?
PLATÓN Můj argument: demiurg. Bůh, věčná
bytost, bytost bytí. Právě tato entita chová všechny ideje v sobě. Metexí
jim dává vzniknout do světa jsoucna.
KATZ S vírou nelze argumentovat, není to
věc vědy. Ale předložím ještě jeden příklad. Vezměme si spisovatele. Spisovatel
nosí v hlavě příběh, který hodlá sepsat. Existuje ten příběh i před tím,
než jej sepíše?
PLATÓN Ano, v jeho hlavě.
KATZ A existoval ten příběh i před tím,
než jej spisovatel vymyslel?
PLATÓN Vím, kam tím míříte, ale to je slepá
ulička. Demiurg i ideje jsou věčné.
KATZ Nepochybně. Takže je nikdo
nevymyslel, zkrátka tu byly společně s bohem?
PLATÓN Přesně tak.
KATZ Což pro lidstvo znamená otroctví
demiurgovi.
PLATÓN Rozveďte.
KATZ Myšlenka demiurga ničí svobodnou
vůli člověka, neboť vše, čeho je možné v životě dosáhnout a vytvořit, již
existuje ve světě idejí, jenž je podvolen demiurgovi, což znamená, že i my
samotní jsme jemu podvolení. Svět idejí – křesťané tomu později říkali nebe –
zabíjí jsoucno, náš pozemský svět smyslů. Přejděme k Vašem třem úrovním
erosu..
PLATÓN Erotický pud: tělesná láska ke všem.
KATZ Zde opět shazujete tělo pod ducha.
PLATÓN Ano, neb tomu tak je. Duchovnost je
čistota, ideál neposkvrněn lžemi a domněnkami… Dosáhnout duchovní velikosti je
cílem lidské existence; jedná se o návrat ke světu idejí.
KATZ Znamená to tedy odmítnutí všeho, co
je nám světem jsoucna nabízeno? Není to barbarské a – nyní omluvte ten výraz –
ignorantské, utíkat z přítomnosti do jakési vysněné, ideální budoucnosti,
upínat se k naději na něco vyššího a ‚lepšího‘?
PLATÓN Druhá úrovně erosu – zamilovanost: láska
k jedné osobě.
KATZ Jediné, co vytýkám, je její
postavení…
PLATÓN Třetí úroveň erosu – čistá láska: láska
k duchovním hodnotám.
KATZ Láska k duchovním hodnotám? Co
to vůbec znamená? Dokáži akceptovat něco takového, jako je například láska
k vlasti či láska k myšlence (ideologii), ale láska k duchovním
hodnotám?...
PLATÓN Copak není láska k duchovním
hodnotám myšlenkou?
KATZ Dejme tomu… Jenomže se nejedná o
skutečnou lásku, láska je přeci něco, co se opětuje, co se cítí. Duchovní
hodnoty jsou ctnosti, souvisí s etikou… Jak můžete něco takového
‚milovat‘? Změnil bych Vaše úrovně erosu.
PLATÓN Povídejte.
KATZ Zprvu: neexistují žádné úrovně.
Všechny lásky jsou si rovny. Láska těla si je rovna s láskou duše. Za
druhé: chybí Vám láska k sobě samému. Není možné kohokoliv milovat,
pakliže nemilujete i sebe samotného. Bez lásky k sobě se láska
k druhým mění v posedlost, v potřebu, člověk ztratí své já a
nezbude tu po něm nic.
PLATÓN Jste hédonista, není-liž pravda?
Vyzdvihujete požitky a smyslové vjemy nad mysl a duchovno?
KATZ Pakliže by mělo být možné navrátit
se do jakéhosi světa ‚idejí‘, tak je to právě přes ony požitky.
PLATÓN Rozveďte.
KATZ Hodlám negovat jednu z Vašich
tří ctností: umírněnost. Umírněnost kočíruje lidské prožívání, čímž osekává
ducha o možnosti poznávání. Neb žijeme ve světě smyslů, je tím nejdůležitějším
aspektem našeho života právě nabytí dostatečných zkušeností v této
oblasti… Otočit se k duchovnu čelem a ke smyslům zády je eskapismus a
zbabělost – čímž stavím protiargument vůči další Vaší ctnosti, statečnosti.
Vaše ‚statečnost‘ (ve smyslu vytrvání na cestě ducha) je pro mne zbabělost,
poněvadž se jedná o útěk před reálným světem, jenž máme před sebou, do
intelektuální sféry filozofických analýz a hloubání nad nesmrtelností chrousta…
Vězte, že odpojit se od Smyslna a žít asketický život poutníka, jenž ‚pěstuje‘ sám
sebe (přičemž sám sebe ve skutečnosti tlumí a zadupává) v co nejdelší
vzdálenosti od všech zážitků a požitků, je smrtí lidského jednotlivce, snad
zánikem ještě silnějším než splynutí se společností…
PLATÓN Vy tedy hlásáte: žijme život zpustlíkův,
pln požitků a těla?
KATZ Ne, to ne. Dovolte mi setnout hlavy
Vašim koním.
PLATÓN Jen do toho.
Katz skutečně vytáhne mačetu a dvěma seknutími
dekapituje oba koně.
KATZ Koně nemají běžet vzhůru ani dolů,
nýbrž vpřed. Velmi zjednodušeně jste rozdělil celé naše psýché na koně bílého,
představujícího emoce a vůle, a koně černého, představujícího erotický chtíč a
tělo. Já Vám říkám: koně jsou šedí a jsou jich stovky. Tělo není špatné a duše
není nutně věcí ctnosti. I duše má své špatné stránky, špatné emoce. Osedlat si
šedého koně a proklusat životem, probádat ho a poznat zplna jak smysly, tak
rozumem je přeci logičtější než kompletně odvrátit od jedné stránky světa zrak
a ponořit se jen do jedné. Představte si, že by Vám někdo nabídl chleba a vodu.
Čemu dáte přednost?
PLATÓN Záleží, zda-li mám žízeň, nebo hlad.
KATZ Pochopitelně!
PLATÓN Avšak tělo je velmi zrádné. Smysly nás
můžou pozřít a vytvořit z nás požitkáře, jemuž nebude nic svaté. Potřeba
ukojit své touhy postupně rozloží morálku a etiku, protože krátké, drobné
slasti (moc a erotický pud) se stanou přednější než inteligence, vůle a ctnost.
KATZ Myslím, že je to nanejvýš
pochopitelné, už jen proto, že žijeme ve světě smyslů. Na druhou stranu je také
možné ztratit sám sebe ve světě myšlenek. Po Vás přijde jakýsi Diogenes, který
stráví celý svůj život v sudu. Namísto toho, aby vytěžil z života,
z toho světa, do něhož se narodil, tak jej přímo nestoudně odmítl a žil
jako nějaký potulný vořech, neprospěšný ani sobě, ani nikomu jinému. A co tím
dokázal? Nic. Stejně jako požitkáři; ti si alespoň užili.
PLATÓN Ten muž je mi rozhodně milejší než
hédonisté.
KATZ Nepřestává
mě fascinovat potřeba starořeckých filozofů shazovat tělo. Tělo je to jediné,
co máme! Vše ostatní je tu navíc. Duše? V tomto světe nejsoucí. Bůh?
V tomto světě nejsoucí. Antičtí filozofové, jako jste Vy, jsou velcí
snílci; upínají se, podobně jako všichni věřící, k oné ideje budoucnosti,
ke smyslu, k velké Jednotě. Tento svět ve Vás probouzí jen chaos, přijde
Vám roztříštěný a tudíž se jej snažíte až barbarsky zjednodušit a dát mu nějaký
smysl; spojit celý svět do absolutní, jednotné pravdy. Myšlenka toho, že by
svět vznikl z prachsprosté náhody, je pro Vás těžký, příliš těžký, tudíž
jste si vytvořil ideální svět, kde vše dává smysl a vše má svůj důvod a
příčinu. Vaše filozofie je hra se skleněnými perlami; namísto toho, aby jste
bádal v člověku a hledal to, čím se můžeme stát a čím můžeme tento svět
povznést na, Vašimi slovy, tzv. svět idejí, tak od něj utíkáte; utíkáte od těla
a od smyslů, neboť je nejste schopen ovládnout. Filozofa žijícího v exilu
v realitě a snícího někde ve svých myšlenkách, toho není možno brát vážně.
PLATÓN Ale vždyť to je to, čím my filozofové
jsme. My odhalujeme jádro věcí, jejich podstatu. Nemůžete mi nyní říkat, že je
to špatné. Copak zatracujete vědění?
KATZ Opakuji: Vaše filozofie je hra s perlami,
zbytečná hra se slovíčky a myšlenkami, prázdná, plytká, v ničem nás
neobohacující, naopak jen svazující. Podobně je tomu i u jednoho z Vašich
žáků a později velkých kritiků, Aristotela. Nemohu mu upřít jeho zásluhy za
založení logiky jako takové, ale některé z jeho metafyzických spisů… I on
rozebírá jsoucno na smyšlené pojmy, hraje si se slovíčky a přemýšlí jako
intelektuál. Musím říct, že to je to, co mě na filozofii vždy tak odrazovalo…
její vzdálenost a izolace od reality. Příčina příčin? Příčina jsoucna? Takovéto
pojmy jsou nanejvýše směšné, neb nám nepřinášejí užitku. Víte, skutečně si
myslím, že jediným smyslem filozofie by mělo být, naučit nás žít lépe a dovolit
nám pochopit sebe samé a náš život. Filozofie by měla vytvořit několik myšlenkových
proudů, s nimiž by byl člověk schopen se ztotožnit. Samozřejmě! Jsou lidé,
kteří si dospějí k životní filozofii sami, ale pak je tu obrovský počet
lidí, kteří toho nejsou schopni, protože jednoduše filozofy nejsou. Pro ně
byste měli filozofovat. Měli byste pomoci lidem najít sami sebe v tomto zmatečném
světě, namísto čehož vy filozofové provádíte intelektuální masturbace a
vytváříte zbytečné, nad-reálné pojmy jako je kvintesence, anamnésis, methexa a nad-reálné světy. Je mi
z vás, antických filozofů, smutno, neb jste mohli zušlechtit lidskou rasu
a společnost a vy jste si jen hráli s třpytícími se kuličkami jako banda
kluků…
PLATÓN Jste stoupencem Aristotela?
KATZ Ba ne, nejsem! Vezměme si jeho
etické spisy. Říká, že ideální je střední cesta, že cílem života je blaženost
dosažená průměrným, šedým životem. To je skutečně něco, co mě dokázalo rozčílit
ještě více, než jsou Vaše útěky do světa idejí, neboť zde nás Aristoteles přímo
nabádá k tomu, abychom žili
pohodlný, průměrný život! Žádné heroismy, žádné silné city, žádné ctnosti a
nectnosti, žádný asketismus ani požitkářství, nic! Podle něho máme být obyčejní
a dosáhnout pohodlné blaženosti.
PLATÓN Jak si protiřečíte! Ještě před chvílí
jste asketismus zatracoval.
KATZ To jste mě špatně pochopil! Já jej
nezatracuji, naopak jej obdivuji v tom smyslu, že je člověk schopen
natolik se vymanit z průměru a žít tak, jak chtěl. To, že už to nevnímám
jako správné rozhodnutí, to už je věc jiná.
PLATÓN Ale vždyť heroismy, silné city, ctnosti
a nectnosti…. To vše je, alespoň podle Vás, také ‚nad-reálné‘, nebo snad ne?
KATZ Ano, je.
PLATÓN Tak proč to dovolujete?
KATZ Protože
život bez divadelního náhledu na svět je prázdný. Proto je zapotřebí filozofů,
myslitelů a umělců. Život je neuvěřitelně plytký, můj příteli, není v něm
nic. Nikdo není schopen žít v surové realitě. Proto lidé věří lidem, jako
jste Vy, proto lidé věří v Boha, proto lidé studují matematiku, proto lidé
čtou, proto lidé navštěvují divadla, proto lidé tvoří. Protože mají naději a té
se nikdy nezbaví, neboť by to znamenalo přestat být lidmi a stát se něčím
jiným. Zajímalo by mne, zda-li se nám to jednou podaří a začneme žít
v přítomnosti. Rád bych, aby lidé nežili zahleděni do budoucnosti.
Šťastní jsou lidé budoucnosti,
šťastní jsou lidé víry, doufající celý svůj život v naději a v naději
se k této naději upínající. Upínají se k abstraktnu, k nereálnu,
k ničemu. Myslí si, že ta zářivá věc v dálkách je rodina, je moc, je
štěstí; přitom je to smrt. Pospíchají za smrtí a ve své nevědomé blaženosti se
i ve vteřině smrti, při překročení srázu, dívají na horizont a vidí tam fata
morgánu Onoho světa, finálního štěstí, absolutna, smyslu života. Nepřestanou se
dívat, ne, nepřestanou, nikdy.
Pak jsme tu
my; filozofové a umělci, lidé minulosti. Snažíme se porozumět našim činům a
zhodnotit naše myšlenky, snažíme se pochopit, proč jsme dnes tam, kde jsme, abychom
se mohli stále více a více přibližovat svému vysněnému cílu bytí; abychom tak
mohli chodit po kýžených cestách. Filozofové a umělci obohacují život o smysl,
který jinak postrádá.
Lidé
přítomnosti neexistují. To budou teprve lidé! Nesvázáni ničím jiným, než
dneškem, schopni vytěžit z každého dne vše, co jen jde. Nikdy se nebudou
trápit absurditou, jelikož ji budou brát jako součást života. Naopak pro ně
bude vysvobozením, poněvadž díky ní budou schopni stavět nad-reálné bez závazků
a bez jakýchkoliv pohnutek či vážnosti. Budou to lidé, kteří proplují životem
lehce, neboť svět, život a člověka samotného, lapené v absurditě, není
možno brát vážně.
PLATÓN A co idea dobra? Na tu reagovat
nebudete?
KATZ Vaše nejvyšší idea, ano. Pouhopouhý
předpoklad. Mohl bych vytvořit ideu zla a obě by si byly rovné. Spravedlnost je
lidským výmyslem, stejně jako zlo a dobro. Jelikož nevěřím v boha, který
by tyto dvě hodnoty definoval před člověkem, jsou pro mne nejsoucí a smyšlené.
Děkuji za debatu,
nashledanou!
PLATÓN Také děkuji, sbohem.
a vy jste si jen hráli s třpytícími se kuličkami jako banda kluků…
OdpovědětVymazatach, můj milovaný *****